Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artkel KaWin MKB

Ontzorgen bij verhuizingen en ontruimingen

Ontzorgen bij verhuizingen en ontruimingen

Ondernemers Harry Kastelein en Nathalie Winter zijn hun bedrijf KaWin (verbastering beide achternamen) gestart om senioren en familieleden te ontzorgen bij verhuizingen.

We vragen beide ondernemers naar de motivatie om KaWin te starten. “Het kwam op ons pad” is het antwoord. Harry werkte bij een woningbouwcoöperatie en had daarbij soms te maken met verhuizingen en ontruimingen van senioren. Dit blijkt in de praktijk vaak een behoorlijke klus te zijn, zeker wanneer iemand dertig tot veertig jaar op hetzelfde adres heeft gewoond. Senioren overzien vaak niet wat er allemaal bij komt kijken en familie is niet altijd beschikbaar voor hulp. Toen Harry en Nathalie ook in de familie met het onderwerp te maken kreeg werd het idee voor KaWin geboren.

Start van het bedrijf

Hoewel de markt potentieel zeer groot is: iedereen krijgt met een ouderlijk huis er vroeg of laat mee te maken, is het toch een lastige markt. Besloten werd contact te leggen met intermediaire organisaties zoals notarissen en welzijnsorganisaties. Dit leverde een aantal positieve reacties op. Een groot artikel in dagblad De Stentor leverde al direct contacten op. Inmiddels heeft KaWin al diverse ontruimingen van personen die overleden waren geregeld. Harry: “het is dankbaar werk, want je ontzorgt een familie die op dat moment met verdriet zit”. De kosten vallen reuze mee: Kawin rekent voor b.v. een drie-kamerappartement 600 euro. Harry: "Dit verdient zichzelf vaak weer terug, want de hypotheek of huur loopt zonder ontruiming immers door". Daarnaast stelt de verhuurder ook eisen op het gebied van het terug brengen in de “oude staat”. Ook dat soort zaken regelt KaWin.

Nalatenschapsdossier

Harry en Nathalie raden aan om een nalatenschapsdossier aan te maken. Het gaat daarbij om antwoorden op vragen als:

- Waar liggen alle polissen en bankgegevens en welke polissen en bankproducten zijn er allemaal en hoe is de toegang geregeld;

- Welke abonnementen zijn er allemaal;

- Zijn de waardevolle zaken beschreven en is er een voorkeur voor de verdeling ervan onder erfgenamen

- Wat moet er geregeld worden voor eventuele huisdieren

- Zijn uw uitvaartwensen bekend

KaWin heeft hiervan een checklist opgesteld en stelt deze beschikbaar. KaWin biedt ook hulp aan bij het op orde brengen van structuur in uw woon- of kantooromgeving. Het geeft een gevoel van rust en u bent minder tijd kwijt aan het zoeken naar zaken.

Toekomst

Harry en Nathalie verwachten in de toekomst steeds meer klanten te winnen. Ze zetten daarbij ook vol in op internet en social media. In de toekomst wil KaWin zich ook gaan richten op bedrijfsverhuizingen.

Op October 1, 2012